Specjalista ds pozyskiwania i rozliczania funduszy UE

Prowadzimy badania, z których wynika, że Absolwenci kursów prowadzonych przez Consulting and Training Institute cieszą się dobrą opinią wśród pracodawców.

Cel:



Celem kursu jest przygotowanie uczestników do zarządzania funduszami współfinansowanymi ze środków Unii Europejskiej oraz zapoznanie z praktycznymi aspektami wykorzystania środków unijnych. Ponadto słuchacze otrzymają kompendium wiedzy na temat struktur, instytucji i zasad funkcjonowania Unii Europejskiej. Uczestnicy po ukończeniu kursu będą posiadać wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności dotyczące przygotowania, zarządzania i ewaluacji ( oceny ) projektów dofinansowanych ze środków publicznych krajowych oraz unijnych z perspektywy samorządu terytorialnego, firmy, instytucji administracji publicznej, organizacji pozarządowej, oświatowej oraz instytucji finansowej.

Uzyskane kwalifikacje



Po ukończeniu kursu słuchacze mają odpowiednie kwalifikacje by pracować jako specjaliści ds. pozyskiwania i rozliczania Funduszy Europejskich.

Plan ramowy


  1. Prawo i instytucje Unii Europejskiej – 10 godz.
  2. Przygotowanie i zarządzanie projektem – warsztaty – 20 godz.
  3. Polityka regionalna i Fundusze Strukturalne UE w latach 2007 – 2013 – 40 godz.
  4. Procedury zamówień publicznych – 10 godz.
  5. Wykorzystanie narzędzi informatycznych do planowania i zarządzania projektami – 30 godz.
  6. Studium wykonalności, biznesplan, montaż finansowy – ocena efektywności projektu – 25 godz.
  7. Finansowe i księgowe zasady rozliczania projektów – 10 godz.
  8. Monitoring, ewaluacja, audyt w funduszach unijnych – 15 godz.
  9. Budowanie kompetencji Beneficjentów funduszy unijnych – 10 godz.
  10. Promocja projektów – 10 godz.
  11. Język angielski – 40 godz.
  12. Praktyka – 100 godz.


Szczegółowy program kursu:


I. Prawo i instytucje Unii Europejskiej – 10 godzin

  1. Instytucje Wspólnot Europejskich – 5 godzin
    • podstawy traktatowe Unii
    • zasada równowagi instytucjonalnej
    • procedury legislacyjne
    • organy władzy UE
  2. Zasady stanowienia prawa – 3 godzin
    • prawo pierwotne a prawo pochodne
    • umowy międzynarodowe
    • prawo wspólnotowe a prawo wewnętrzne państw członkowskich
  3. Spójność społeczno – gospodarcza i walutowa – 2 godz.

II. Przygotowanie i zarządzanie projektem – 20 godzin

  1. Planowanie projektu – 5 godzin
    • charakterystyka projektu
    • czynniki wpływające na proces projektowania
    • badanie potrzeb, określenie celów, planowanie rezultatów oraz działań
    • budżetowanie
    • dokumenty programowe, zasady tworzenia planów strategicznych i działań
    • matryca logiczna projektu
    • zasady budowania projektu, przygotowanie do wypełnienia wniosku, błędy w aplikacjach na przykładzie programów wspólnotowych
  2. Zarządzanie projektami – 5 godzin
    • cele i metody zarządzania projektami
    • etapy zarządzania
    • struktura zarządzania projektem
    • zarządzanie cyklem projektu
    • administracja projektu
    • raportowanie
    • monitoring, ewaluacja projektu
    • narzędzia stosowane w zarządzaniu projektem
  3. Przygotowanie projektu, wypełnianie wniosków o finansowanie – warsztaty – 8 godzin
    • wnioski o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
    • wnioski o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
    • wniosek o dopłaty bezpośrednie dla rolnictwa
    • wniosek o dofinansowanie w ramach innych programów
  4. Prezentacja i zaliczenie projektu – 2 godz.

III. Polityka regionalna i Fundusze Strukturalne UE na lata 2007 – 2013 – 40 godzin

  1. Polityka regionalna a pomoc finansowana z Funduszy Strukturalnych – 10 godzin
    • definicja polityki regionalnej UE
    • zasady i cele polityki regionalnej w UE
    • statystyczna nomenklatura jednostek terytorialnych
    • geneza polityki regionalnej UE
    • instrumenty polityki regionalnej UE
    • polityka regionalna UE w latach 2004 – 2006
    • polityka regionalna UE – perspektywy
    • małe i średnie przedsiębiorstwa w Unii Europejskiej
  2. Europejski Fundusz Społeczny ( ESF ) – 15 godzin
    • źródła prawa udzielania pomocy w ramach EFU – u
    • instytucje realizujące działania w ramach Funduszu
    • programy operacyjne finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego – Priorytety
    • Program Operacyjny Kapitał Ludzki – ogólna charakterystyka
    • priorytety w ramach PO Kapitał Ludzki
    • EFS – przegląd działań oraz przykłady dobrych praktyk
    • procedura oraz zasady dokonywania wyboru projektów
    • sprawozdawczość za realizacji PO Kapitał Ludzki
    • przygotowywanie wniosku o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego
  3. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego ( ERDF ) – 15 godzin
    • instrumenty polityki rozwoju regionalnego
    • podstawy formalne i prawne wdrażania ERDU – u
    • zasady rządzące ERDF – em
    • typologia wydatków kwalifikowanych do współfinansowania z ERDF – u
    • zakres wsparcia ERDF– u
    • zasady finansowania projektów z ERDF – u
    • schemat przepływu płatności
    • sprawozdawczość i monitoring z realizacji projektu
    • sporządzanie standardowego wniosku o dofinansowanie z ERDF – u

IV. Procedury zamówień publicznych – 10 godzin

  1. zasady udzielania zamówienia
  2. system progów kwotowych
  3. tryb udzielania zamówienia
  4. przetarg nieograniczony i przetarg ograniczony
  5. procedura uproszczona i procedura podstawowa
  6. procedura unijna
  7. procedura pełna
  8. przygotowanie postępowania
  9. ustalenie wartości szacunkowej zamówienia
  10. specyfikacja istotnych warunków zamówienia ( SIWZ )
  11. wybór najkorzystniejszej oferty
  12. dokumentowanie postępowania
  13. umowy w sprawach zamówień publicznych
  14. odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy PZP

V. Wykorzystanie narzędzi informatycznych do planowania i zarządzania projektami – 30 godzin

  1. Edytor tekstów Word – 5 godzin
    • podstawy ( zasady wprowadzania tekstu, formatowanie czcionek i akapitów, korekta ortograficzna )
    • papier firmowy – opracowanie i wykorzystanie
    • tabele w edytorze Word
    • bazy danych ( książka adresowa )
    • korespondencja seryjna
  2. Projektowanie aplikacji bazodanowej w programie MS Access – 8 godzin
    • tabele i kwerendy
    • elementy języka Visual Basics for Application
  3. Arkusz kalkulacyjny Excel – 10 godzin
    • podstawy ( tworzenie prostych tabel samo przeliczających )
    • tworzenie wykresów
    • bazy danych ( książka adresowa )
    • funkcje statystyczne
  4. Komputerowe zarządzanie projektem przy pomocy programu „Project” – 5 godzin
  5. Wyszukiwanie informacji w sieci Internet ( serwis WWW, poczta komputerowa) – 2 godziny

VI. Studium wykonalności, biznesplan, montaż finansowy – ocena efektywności projektu – 25 godzin

  1. Wprowadzenie do planowania finansowego – 5 godzin
    • przychody i koszty, wpływy i wydatki
    • analiza przepływu kosztów pieniężnych
    • analiza progu rentowności
  2. Podejmowanie decyzji inwestycyjnych – 10 godzin
    • wprowadzenie do analizy inwestycyjnej
    • analiza zdyskontowanych przepływów pieniężnych
    • zmiana wartości pieniądza w czasie – wartość roczna, bieżąca, przyszła
    • stopa zwrotu i okres zwrotu
    • NPV, NPVR, IRR
    • analiza projektów alternatywnych
    • analiza inkrementalna
  3. Procentowe i pozaprodukcyjne czynniki determinujące prowadzenie projektu inwestycyjnego – 6 godzin
    • amortyzacja
    • koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów
    • zmiany w harmonogramie inwestycji
    • podatki
  4. Źródła finansowania przedsięwzięcia inwestycyjnego, zarządzanie kapitałem obrotowym i środkami pieniężnymi – 4 godziny

VII. Finansowe i księgowe zasady rozliczania projektów – 10 godzin

  1. Księgowe zasady rozliczania funduszy unijnych – 4 godz.
    • wyodrębnienie księgowe na potrzeby rozliczania projektu
    • księgowanie wpływów w projekcie
    • księgowanie kosztów i wydatków w projekcie
    • zasady udokumentowania wydatków kwalifikowanych w projekcie
    • sprawozdawczość finansowa projektu
    • przygotowanie do audytu finansowego projektu
    • archiwizacja dokumentacji finansowej projektu
  2. Podatkowe aspekty rozliczania funduszy unijnych – 4 godz.
    • zasady opodatkowania środków unijnych podatkiem dochodowym od osób prawnych i fizycznych
    • zasady zachowania zwolnienia z podatku dochodowego otrzymanych dotacji i innych środków pomocowych
    • uzyskane dotacje, a koszty uzyskania przychodów w podatkach dochodowych
    • rozliczanie podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowniczych
    • zasady odliczania podatku VAT naliczonego od wydatków kwalifikowanych
    • zasady udokumentowania wydatków w VAT uprawniające do odliczenia podatku naliczonego
    • ograniczenia w odliczaniu podatku VAT naliczonego zawartego w zakupach finansowanych z funduszy unijnych
    • rozliczenie otrzymanych dotacji i środków pomocowych przy sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej z VAT
    • korekty podatku VAT związane z późniejszą sprzedażą, zmiana przeznaczenia środków trwałych finansowanych z funduszy unijnych
    • towary i usługi finansowane ze środków pomocowych, dla których obniża się stawkę podatku VAT do %.
  3. Rozliczenie projektu – 2 godz.
    • zasady rozliczania projektu
    • składanie wniosków o rozliczenie w poszczególnych programach operacyjnych
    • sporządzenie przykładowego wniosku o płatność

VIII. Monitoring, ewaluacja, audyt w funduszach unijnych – 10 godzin

  1. Monitoring – 2 godz.
    • cechy dobrego monitoringu
    • wskaźniki monitoringu i monitorowania
  2. Ewaluacja – 4 godz.
    • standardy w ewaluacji
    • cykl oceny w ewaluacji
    • ocena ex – ante wymagania i zakres ewaluacji
    • ewaluacja okresowa
    • ocena ex – post wymagania
    • metodologia i kryteria oceny
    • etapy ewaluacji
    • sprawozdawczość z procesu ewaluacji
  3. Audyt funduszy unijnych – 4 godz.
    • podstawy prawne
    • dokumentowanie audytu wewnętrznego
    • fazy audytu projektu
    • standardy INTOSAI – planowanie audytu
    • elementy programu audytu
    • dokumentacja wg INTOSAI
    • ścieżka audytu
    • kwestionariusz kontroli wewnętrznej ( KKW )
    • sprawozdanie z audytu ( opinia audytora ).

IX. Budowanie kompetencji Beneficjentów funduszy unijnych – 10 godzin

  1. zarządzanie strategiczne i finansowe w organizacjach a realizacja projektów
  2. zarządzanie organizacją i zespołami projektowymi
  3. budowanie partnerstwa instytucjonalnego w celu zwiększania potencjału do realizacji projektów
  4. partnerstwo publiczno – prywatne
  5. budowanie relacji ze środowiskiem konsultingu zewnętrznego
  6. marketing terytorialny ( współpraca organizacji trzech sektorów na rzecz rozwoju lokalnego)

X.Promocja projektów – 10 godzin

  1. źródła prawa dotyczących promocji i upowszechniania projektów
  2. wymagania związane z promocją unijnego źródła finansowania projektu
  3. działania informacyjne i reklamowe
  4. instrumenty informacji i promocji
  5. nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących promocji
  6. public relation
  7. mainstreaming

XI.Język angielski – 40 godzin

  1. Praktyczna nauka języka angielskiego – 15 godzin
    • narodowości, edukacja, użycie czasowników „ say „ speak, tell, talk, rozmowa przez telefon, wyrażenia i słownictwo komputerowe
    • wyrażenia związane z zakupami, reklamacje, czytanie ulotek i informacji, wyrażenia związane z operacjami finansowymi, otwieranie konta w banku,
    • podróże, rezerwowanie i zakup biletów na lotnisku oraz stacji kolejowej,
    • czasopisma, polityka, ulubione zajęcia,
    • język reklam, pisanie ogłoszeń i odpowiadanie na nie,
    • turystyka, zwiedzanie, umawianie wizyt, długoterminowe planowanie, kariera, praca
    • pisanie listów z prośba o poradę, przymiotniki określające osobowość, zwroty grzecznościowe, oferty,
    • korespondencja biurowa
  2. Gramatyka praktyczna języka angielskiego – 15 godzin
    • czasy Present Simple, Present Continous, Past Simple, Past Continous, Present Perfect, Simple Futures, pytania z why, where, what, how, questions tags
    • possesive’ s, pytania o podmiot, czasy teraźniejsze – Simple i Continuous, zaimki “both”, “neither”, “either”; czasowniki: stative i active; “look like” + rzeczownik, “look alike”, “look” + przymiotnik
    • wyrażenie „to be used to”, czas Simple Past, konstrukcje: „let”, „made somebody do something”, wyrażenia czasowe, czasy przeszłe , Simple i Continuous, spójniki, tworzenie przysłówków
    • rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, wyrażenia określające ilość: „a few”, „a littl”, przyimki określone i nieokreślone, cyfry, zaimki
    • czasowniki modalne: “can”, “could”, “couldn’t, “be able to”, “must”, “musn’t, “ought to”, “may”.
    • czas Present Perfect, porównanie Present Perfect i Present Perfect Continuous
    • zdania podrzędnie złożone, pisanie oficjalnych listów
    • formy przyszłe . Present Continuous, Future Simple, “to be going to”
    • tryb warunkowy zerowy, zaimki .”you” i „one”, I tryb warunkowy
    • wyrażenia związane z udzielaniem rad i sugestii, wyrażanie próśb i propozycji, pytania pośrednie, czasowniki modalne „may”, „might”
    • mowa zależna
    • konstrukcje bezokolicznikowe i gerund, tworzenie rzeczowników i czasowników
    • strona bierna, II tryb warunkowy, I oraz II tryb warunkowy
  3. Język biznesu – 10 godzin
    • projekty, zarządzanie projektami, fundusze strukturalne, programy europejskie
    • rozmowy telefoniczne, stanowiska kierownicze w firmie, zamówienie, dostawa i przyjęcie towarów
    • monit, zamówienie, powtórne wezwanie do zapłaty
    • pismo przewodnie, faks, ubezpieczenia, odszkodowania
    • czeki, konta bankowe, lokaty bankowe, przelew
    • reklamy prasowe
    • sprzedaż, akwizycja, wywiad, warunki pracy i umowa o pracę
    • rodzaje spółek, koszty kwalifikowane, wyniki finansowe, bilans,
    • kredyty, pożyczki, wierzytelności, długi
    • zapytanie ofertowe, oferta cenowa
    • plany rozwojowe, leasing i umowa leasingowa, przetarg
    • silne i słabe punkty biznesu, ogólne i finansowe – biznesplan
    • inwestycje, portfel inwestycyjny, rynek papierów wartościowych

Forma kształcenia


Wykłady, warsztaty, ćwiczenia.


Miejsce


  • Consulting and Training Institute Sp. z o.o. – Kraków ul. Wrocławska 8A
  • Miejsce wskazane przez uczestników (w przypadku grupy, co najmniej 10-osobowej)

Materiały dydaktyczne


Materiały własne: konspekty, prezentacje, ćwiczenia w formie case study.


Kontakt


Informacje i zapisy:
mgr Joanna Stępień
tel.: 012 633 33 77 wew.105, tel. kom. 886 214 115
e-mail: cti@cti.edu.pl, skype: studium_32, GG 10981253


Plik do ściągnięcia i druku



Warning: Trying to access array offset on false in /home/cti1/ftp/cti.edu.pl/wp-content/themes/cti/footer.php on line 82